vineri, aprilie 19, 2024

CNAIR prezintă stadiul Autostrăzii Unirii / Contractele pentru loturile Târgu Mureş-Miercurea Nirajului şi Leghin-Târgu Neamţ, finanţate din PNRR, au fost semnate / Secţiunea Miercurea Nirajului-Leghin, împărţită în 6 sectoare

EconomieCNAIR prezintă stadiul Autostrăzii Unirii / Contractele pentru loturile Târgu Mureş-Miercurea Nirajului şi Leghin-Târgu Neamţ, finanţate din PNRR, au fost semnate / Secţiunea Miercurea Nirajului-Leghin, împărţită în 6 sectoare

Reprezentanţii CNAIR au transmis sâmbătă, printr-un comunicat de presă, că au fost deja semnate contractele pentru loturile finanţate prin PNRR.

Astfel, pentru secţiunea Târgu Mureş – Miercurea Nirajului (24,4 km.) antreprenor este Nurol Insaat VE Ticaret A.S.  din Turcia.

Durată contractului este 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuţie).

Valoare investiţiei este 2,46 miliarde de lei, fără TVA.

Pentru secţiunea Leghin – Târgu Neamţ (29,9 km) antreprenor este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade.

Durată contractului este 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuţie), iar valoarea acestuia de 1,56 miliarde de lei, fără TVA.

Reprezentanţii CNAIR au precizat că în cadrul Studiului de Fezabilitate, secţiunea II Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195, parte din Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ, a fost împărţită în 6 sectoare distincte:

– Lot 1b: Miercurea Nirajului – Sărăţeni (km 22+000 – km 45+400)

– Lot 1c: Sărăţeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800)

– Lot 1d: Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195)

– Lot 2a: Ditrău – Grinţieş (km 0+000 – km 37+900)

– Lot 2b: Grinţieş – Pipirig (km 37+900 – km 72+000)

– Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamţ (Leghin) (km 72+000 – km 89+000)

Reprezentanţii CNAIR au menţionat că au început demersurile pentru realizarea Stadiului 1 de Audit de Siguranţă Rutieră  (din cele 4 conform legislaţiei în vigoare) aferent Studiului de Fezabilitate, pentru fiecare din cele 6 sectoare.

“Auditul de Siguranţă Rutieră pentru loturile 1b şi 2c au fost finalizate, însă CNAIR analizând recomandările din cadrul raportului de audit întocmit pentru Lotul 1b a procedat în temeiul Legii 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră – cu modificările şi completările ulterioare, articolul 14, alineat 3, la contestarea unor măsuri ce ar avea implicaţii majore în derularea contractului de Proiectare şi Execuţie Lucrări.

Pentru Loturile 1c, Sărăţeni – Joseni (km 45+400 – km 77+800), 1d, Joseni – Ditrău (km 77+800 – km 92+195), 2a, Ditrău – Grinţieş (km 0+000 – km 37+900), 2b, Grinţieş – Pipirig (km 37+900 – km 72+000), CNAIR a înaintat în data de 26.02.2024 contractele semnate, către Autoritate Rutieră Română (ARR), acestea având ca durata de realizare 90 de zile de la data comunicării acestora”, se mai arată în comunicat.

Reprezentanţii CNAIR au explicat că Autoritatea Rutieră Română (ARR) a desemnat auditorii de siguranţă rutieră în data de 04.03.2024, compania transmiţând toata documentaţia necesară realizării rapoartelor de Audit in data de 05.03.2024.

“Rapoartele de Audit de Siguranţă Rutieră se află în curs de elaborare, CNAIR asigurând în permanenţă comunicarea cu auditorii desemnaţi, pentru orice neclarităţi.

Realizarea Auditului de Siguranţă Rutieră la etapa de Studiu de Fezabilitate are caracter obligatoriu conform legislaţiei în vigoare.

De asemenea, promovarea unui Studiu de Fezabilitate pentru etapa de proiectare şi execuţie, fără finalizarea raportului de Audit de Siguranţă Rutieră, poate genera, în funcţie de măsurile auditorului, blocaje în implementarea contractului de proiectare şi execuţie, prin eventuale modificări de soluţii tehnice, dar şi costuri suplimentare care exced disponibilităţilor financiare prevăzute iniţial.

Evitarea blocajelor în etapa de proiectare şi execuţie lucrări, se poate realiza numai prin respectarea logică a paşilor necesari a fi urmaţi, definiţi de către legislaţia în vigoare”, a mai precizat sursa citată.

CNAIR a prezentat situaţia şi pentru secţiunea Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni.

“În data de 12.12.2023 a fost transmis memoriul de prezentare spre a fi depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Iaşi. În cadrul documentaţiei au fost identificate erori, ce au fost remediate, iar completările necesare au fost depuse de către CNAIR.

De asemenea, prestatorul a depus documentaţia necesară obţinerii avizului de gospodărire a apelor, fiind emise observaţii în data de 16.02.2024. Prestatorul a transmis în data de 05.03.2024 completările solicitate, în prezent aşteptându-se un punct de vedere din partea ABA Bârlad şi ABA Siret.

Studiul de Fezabilitate, a fost predat în data de 15.02.2024 de către prestatorul CONSITRANS S.A.

În urma analizei s-a constatat faptul ca Studiul de Fezabilitate este incomplet şi prezintă numeroase erori/lipsuri, fiind respins de către CNAIR în data de 05.03.2024”, au mai precizat reprezentanţii CNAIR.

Ei au adăugat că termenul de predare a Studiului de Fezabilitate – 15 februarie 2024 – nu a fost astfel respectat şi nu a fost decalat, drept urmare la acest moment se înregistrează penalităţi de întârziere.

În prezent, se află în curs de desfăşurare etapa de identificare a proprietarilor, fiind întâmpinate probleme din cauza lipsei de informaţii în zonele UAT Costeşti, Leţcani, Rediu, Popricani şi Golăeşti.

CNAIR a menţionat că prestatorul CONSITRANS şi-a asumat în cadrul şedinţelor de progres organizate de către CNAIR că va transmite documentele lipsă din cadrul Studiului de Fezabilitate, până la sfârşitul săptămânii.

“Totodată, reiterăm în mod public invitaţia adresată conducerii Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere (CNIR) de a face demersurile legale şi procedurale pentru preluarea spre gestionare a proiectului A8 (Autostrada Unirii)”, au mai transmis reprezentanţii CNAIR.

Vezi si alte articole...