luni, iulie 15, 2024

De ce tinerii din teritoriile ocupate se înscriu la universitățile rusești

SCIENCE+De ce tinerii din teritoriile ocupate se înscriu la universitățile rusești

Autor: Denis Bulavin

Agresorul nu vrea să ne captureze doar teritoriul, ci îi vizează și pe copiii noștri. Rușii cred că tinerii ucraineni ar trebui să devină o nouă generație pentru armata rusă, ca să continue războiul împotriva țării noastre”, a declarat Dmytro Lubinets, comisarul pentru Drepturile Omului din Rada Supremă (Avocatul Poporului).

Începând din 2014, Rusia încearcă să șteargă identitatea națională a copiilor care trăiesc sub ocupație. Există o generație de studenți care au crescut în Donețk, Lugansk și Crimeea fără să audă imnul ucrainean la începerea anului școlar. După invazia pe scară largă, numărul studenților aflați în această situație a crescut. În consecință, autoritățile trebuie să depună toate eforturile pentru a se asigura că pe perioada războiului tinerii ucraineni părăsesc teritoriile temporar ocupate și urmează cursurile instituțiilor de învățământ superior ucrainene.

Însă un studiu recent arată o scădere semnificativă a numărului de solicitanți din Crimeea care au ales să urmeze instituții de învățământ superior pe teritoriul controlat de Ucraina în perioada războiului pe scară largă. În 2023 au fost doar 86 de solicitări, comparativ cu 397 în 2020. Acest lucru indică faptul că există probleme care afectează decizia tinerilor ucraineni de a-și părăsi locuința din teritoriul ocupat.

Analizăm de ce guvernul nu depune un efort suficient pentru copiii aflați sub ocupație și ce schimbări ar trebui făcute pentru a-i împiedica pe ruși să șteargă identitatea ucraineană în teritoriile temporar ocupate.

De ce este importantă admiterea la universitățile ucrainene?

Conform Centrului de Educație Civilă Almenda, peste 615.000 de copii de vârstă școlară din teritoriile temporar ocupate au în prezent acces limitat la educația ucraineană.

„Faptul că studiem în instituțiile de învățământ ucrainene, chiar și de la distanță, ne permite să integrăm copiii din teritoriile temporar ocupate în societatea noastră, să influențăm formarea sistemului lor de valori și să-i scoatem din mediul propagandei și al dezinformării anti-Ucraina”, se arată în raportul studiului realizat de Almenda.

Mai mult, acești tineri pot deveni modele pentru alți copii care rămân sub ocupație. Iar în viitor, după eliberare, aceștia vor contribui la refacerea orașelor și a satelor. Și nu este vorba doar despre reconstruirea orașelor și a satelor, ci și despre componenta umanitară, antreprenoriat, cultură și educație.

Centrul de Educație Civilă menționează faptul că, încă de la începutul războiului, Ucraina a elaborat o politică de stat și a instituit reglementări care să asigure accesul la educația ucraineană și să elimine discriminarea impusă de autoritățile ocupante. Pe de altă parte, mai sunt multe de realizat în această privință.

În perioada de aproape 10 ani, guvernul Ucrainei nu a dezvoltat o abordare cuprinzătoare pentru asigurarea drepturilor educaționale ale rezidenților din teritoriile temporar ocupate, iar inițiativele individuale, care au fost implementate haotic și discontinuu, nu pot răspunde tuturor provocărilor cu care se confruntă acești rezidenți în încercarea de a-și exercita dreptul constituțional la educație.Extras din raportul Centrului de Educație Civilă Almenda

Din 2014 până în 2016, Ucraina nu a implementat politici pentru sprijinirea candidaților care proveneau din teritoriile ocupate. Având acces limitat la învățământul secundar ucrainean, aceștia au fost nevoiți să se înscrie la universități pe baza unor condiții generale. Acest lucru înseamnă, de fapt, că integrarea în spațiul educațional ucrainean iese din discuție.

În 2016 Ucraina a introdus cote și facilități pentru candidații din teritoriile temporar ocupate. Cinci ani mai târziu, în cadrul instituțiilor de învățământ superior sau de învățământ superior profesional au fost înființate centrele de învățământ Crimeea-Ucraina și Donbas-Ucraina. Scopul acestora este să ajute tinerii din teritoriile ocupate.

Însă numărul solicitărilor din teritoriile temporar ocupate este în scădere, iar acum acesta este extrem de scăzut, a declarat recent Avocatul Poporului, comisarul Lubinets, la evenimentul „Busola educațională pentru viitorul tineretului ucrainean din teritoriile temporar ocupate”. La eveniment a fost prezentat raportul realizat de Almenda.

Sunt deja vizibile consecințele „spălării creierului”?

În 2023, în instituțiile de învățământ superior ucrainene au fost admiși 3.675 de tineri din teritoriile temporar ocupate. Cifra reprezintă 1,7% din numărul total al celor înscriși la programul de licență în 2023.

De menționat faptul că, în mod oficial, nu se poate determina numărul de elevi care au absolvit școlile din zonele aflate sub ocupație. Autoritățile ocupante din Crimeea au susținut că doar 0,5% dintre absolvenți au fost admiși la universitățile ucrainene.

Marea majoritate a solicitărilor venite din teritoriile temporar ocupate provin în prezent din teritoriile ocupate de Rusia după 24 februarie 2022. Dar nu există aproape deloc solicitări din regiunile ucrainene care sunt sub controlul Rusiei încă din 2014.

„Asta se întâmplă datorită duratei șederii lor în teritoriile temporar ocupate sub influența propagandei ruse, a presiunii și intimidării venite din partea autorităților de ocupație, proceselor de asimilare și pierderii identității civice și naționale în rândul copiilor și al părinților lor”, explică autorii raportului.

Dmytro Lubinets, comisarul pentru Drepturile Omului din Rada Supremă,Hromadske

Cu ce probleme se confruntă candidații?

Comisarul Lubinets a menționat că Oficiul Avocatului Poporului a vizitat centrele educaționale specializate. În urma discuțiilor purtate cu candidații, s-a constatat că aceștia au îndoieli cu privire la alegerea educației pe teritoriul controlat de Ucraina, pentru că trebuie să depășească obstacolul unei deplasări anevoioase, prin țări terțe. Aceasta include riscuri de securitate și presupune anumite cheltuieli.

Avocatul Poporului ucrainean atrage atenția asupra unei alte probleme – „în voia destinului” și lipsa de certitudine a viitorului educațional:

„Anterior, între 34% și 56% dintre candidații din teritoriile temporar ocupate beneficiau de subvenții la înscriere. Pentru noii veniți, nu există practic nicio garanție a accesului gratuit. Aceasta este principala problemă cu care se confruntă candidații noștri. Majoritatea speră să studieze gratuit.”

Comisarul subliniază că, între timp, Rusia a implementat un întreg sistem de notificare a potențialilor candidați din teritoriile ocupate – li se oferă programe de educație finanțate de stat, locuri de muncă și chiar programe pentru locuințe.

Copiii vor trebui să aleagă între condițiile oferite de Ucraina și Rusia. Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că, doar pentru a călători în Ucraina, trebuie să parcurgă un drum lung. Prin urmare, e nevoie de mai multe argumente în favoarea Ucrainei.Dmytro Lubinets, comisarul pentru Drepturile Omului din Rada Supremă

Raportul realizat de Almenda arată că solicitanții intervievați au fost motivați să se mute în teritoriile controlate de guvern, în special, de dorința de a-și păstra identitatea și sentimentul de apartenență la poporul și statul ucrainean. În plus, ei considerau viața pe teritoriul necontrolat mai puțin promițătoare, iar pentru unii, era importantă legitimitatea diplomelor de studii ucrainene.

Totodată, s-au confruntat cu multe probleme: lipsa de acces la unele informații, nerecunoașterea documentelor de studii în teritoriile ocupate, proceduri complicate de înregistrare, dificultăți la părăsirea teritoriilor temporar ocupate și prejudecăți în zona controlată de guvern.

Comisarul Lubinets a menționat că este de înțeles că solicitanții din teritoriile temporar ocupate au cunoștințe limitate despre subiecte precum limba ucraineană și istoria Ucrainei. Actualmente, aceste discipline stau la baza admiterii în instituțiile de învățământ.

De altfel, la Donețk, începând din 2020, autoritățile de ocupante au eliminat limba ucraineană din programă. De asemenea, aproximativ 50% dintre instituțiile de învățământ ucrainene nu țin cursuri pregătitoare pentru candidații din teritoriile temporar ocupate, a declarat comisarul Lubinets, subliniind una dintre problemele cu care se confruntă candidații.

„În momentul de față, nu este suficient că au fost create centrele educaționale Crimeea-Ucraina și Donbas-Ucraina. Acestea trebuie îmbunătățite și dezvoltate în mod constant, în funcție de noile provocări”, a declarat Avocatul Poporului.

Un alt aspect deosebit de important este cel financiar, deoarece părăsirea teritoriilor ocupate necesită resurse semnificative. În plus, apar întrebări despre cazare: Căminele studențești au suficiente locuri disponibile, cum se închiriază un apartament? Dacă nu reușesc să fie admiși în programul cu finanțare de la stat, vor trebui să găsească resurse și pentru toate aceste cheltuieli.

Dmytro Lubinets, comisarul pentru Drepturile Omului din Rada Supremă,Hromadske

Așadar, ce ar trebui să facă statul?

Oficiul Avocatului Poporului a făcut o serie de recomandări Ministerului Educației și Științei – în special, să creeze o unitate structurală separată în cadrul instituției, a cărei activitate să fie asigurarea educației copiilor din teritoriile temporar ocupate. Se recomandă implicarea tinerilor care au ales la un moment dat să vină din teritoriile temporar ocupate pentru a studia în universitățile ucrainene. Deoarece doar ei au această experiență unică ce poate fi extinsă și altora.

Totodată, ar trebui suplimentat semnificativ numărul locurilor finanțate de stat destinate copiilor din teritoriile temporar ocupate, recomandă comisarul Lubinets.

„Este clar că această strategie reprezintă un efort în plus pentru bugetul de stat. Însă ne putem adresa partenerilor noștri internaționali. Sunt de părere că dacă lansăm o campanie de informare prin care anunțăm că toți copiii ucraineni care părăsesc teritoriile temporar ocupate vor beneficia de studii finanțate de stat, acesta va reprezenta principalul criteriu care va influența decizia de a părăsi zona ocupată”, a explicat comisarul.

De asemenea, el a subliniat că un aspect la fel de important este problema lipsei de informații și a difuzării acestora în teritoriile ocupate. Difuzarea informațiilor este împiedicată, printre altele, de faptul că Rusia blochează site-urile ucrainene.

Trebuie să răspândim informațiile. Persoanele de pe teritoriul controlat de guvern comunică cu rudele lor aflate în teritoriile ocupate. O campanie amplă de informare privind copiii din teritoriile temporar ocupate va avea ca rezultat transmiterea informațiilor către aceștia.Dmytro Lubinets, comisarul pentru Drepturile Omului din Rada Supremă

Oficiul Avocatului Poporului recomandă, de asemenea, ca Ministerul Reintegrării să ofere educație gratuită, cu bursă, pentru cursurile pregătitoare cu durata de până la un an, urmate de admitere.

În plus, acesta recomandă introducerea unor cursuri educaționale separate pentru integrarea în societatea ucraineană a tinerilor care au trăit sub ocupație efectiv toată viața lor adultă. De asemenea, este importantă colaborarea cu cadrele didactice și elevii, pentru evitarea cazurilor de hărțuire a copiilor veniți din teritoriile temporar ocupate.  Comisarul Lubinets a menționat că a fost deja abordat în legătură cu problema hărțuirii. În prezent, nu există multe astfel de sesizări, însă numărul cazurilor este în creștere, ceea ce subliniază necesitatea preluării inițiativei.

O altă recomandare vizează sprijinirea instituțiilor de învățământ care s-au mutat în zone controlate de guvern. Tinerii din teritoriile temporar ocupate se vor putea înscrie mai ușor la aceste universități, pentru că va exista sentimentul apartenenței atât prin legătura teritorială și experiența ocupației, cât și prin sentimentul că sunt ucraineni.

La eveniment a participat ministrul Reintegrării, Iryna Vereshchuk. Oficialul a menționat că în prezent se lucrează la bugetul pentru anul următor, așadar „are o imagine clară asupra efortului necesar”. 

Înțeleg că ne lipsește coordonarea la nivel guvernamental. Guvernul trebuie să dezvolte un program de reintegrare și să găsească surse de finanțare.Iryna Vereshchuk, ministrul Reintegrării pentru teritoriile temporar ocupate

Recunoașterea problemei reprezintă primul pas către rezolvarea ei. Se pare că acest proces a reușit să depășească impasul și a ajuns la stadiul elaborării unei politici de stat complete. În încheiere, Avocatul Poporului, comisarul Lubinets, a anunțat crearea unui grup de lucru pentru acest program. ONG-urile și reprezentanții guvernului fiind invitați să se alăture inițiativei.

Traducerea este susținută de Science+, o rețea pentru un jurnalism rezistent la dezinformare care este susținută de Free Press for Eastern Europe

Vezi si alte articole...