vineri, noiembrie 8, 2024

INTERVIU | Marin Cilianu despre viitorul Alro: provocările energetice și ambițiile de dezvoltare durabilă

EconomieINTERVIU | Marin Cilianu despre viitorul Alro: provocările energetice și ambițiile de dezvoltare durabilă

Marin Cilianu, noul director general al Alro Slatina, a vorbit într-un interviu acordat Reporter 24 & Gazeta Nouă despre schimbările recente prin care a trecut compania. El spune că Alro se confruntă cu prețuri ridicate la energie și gaze în România și cu suprataxări, ceea ce diminuează avantajul competitiv față de companiile din Europa de Vest.

Produsele ALRO sunt folosite în industrii variate (aeronavală, auto, construcții) și sunt exportate în țări din UE, America de Nord și Asia.

-articolul continuă după recomandare-

Încă 15 microbuze şcolare electrice, achiziţionate de CJ Olt, au ajuns în localităţi din judeţ

Marin Cilianu a vorbit şi despre proiectul centralei de la Ișalnița, aflată în stadiu de dezvoltare. Aceasta va oferi independență energetică și stabilitate, cu beneficii pe termen lung în reducerea costurilor și sprijin pentru tranziția la surse energetice curate.

Din cauza costurilor energetice, doar două din cinci hale de electroliză mai sunt active, iar redeschiderea lor depinde de condiții economice favorabile.

Ce spune Marin Cilianu despre redeschiderea Alum Tulcea, în interviu:

 Ce a însemnat Gheorghe Dobra pentru Alro? Cât de greu este să veniţi în locul unui om care se confundă cu această companie?

Gheorghe Dobra a avut un rol determinant în evoluția ALRO. Sub coordonarea sa, compania a trecut prin etape esențiale de dezvoltare, a traversat momente ale unor transformări ale mediului de afaceri extrem de tulburi, rămânând un jucător de top în industria aluminiului la nivel global. Ne-am consolidat și extins capacitățile de producție și am investit în modernizarea tehnologică, eficiență energetică și sustenabilitate. Să vină cineva în locul său este o provocare semnificativă, deoarece dânsul și-a pus amprenta personală asupra culturii organizaționale și direcției strategice. Continuarea acestui parcurs necesită o abordare echilibrată, care să onoreze munca sa, dar care să aducă și o viziune clară pentru a continua tradiția companiei, să construiască încrederea prin transparența în decizii, inovație și adaptare la noile tendințe ale pieței internaționale a aluminiului. Managementul schimbării este important la fel și adaptabilitatea continuă, astfel încât să menținem relevanța companiei. Și sunt convins că experiența extinsă pe care o am în cadrul companiei, cunoștințele legate de întregul proces tehnologic de la alumina, până la fabricarea de aliaje complexe pentru industrii sofisticate, îmi vor fi de ajutor și voi putea contribui, la rândul meu, la evoluția pozitivă a companiei.  Este încă o provocare pentru mine să demonstrez că pot aduce un plus și să asigur o evoluție naturală a companiei.

Sunteţi într-o industrie în care există o concurenţă acerbă. Ce are sau nu are Alro în plus faţă de competitorii externi?

ALRO se distinge în fața competiției internaționale prin câteva avantaje strategice importante. În primul rând, localizarea geografică favorabilă oferă acces rapid la piețele europene și un lanț de aprovizionare optimizat. ALRO a investit masiv fiind cu un pas înaintea competitorilor printr-o adaptabilitate extraordinară la  condițiile mediului economic. Dar mai concret ce are ALRO :

  1. Integrare pe verticală – alumină, aluminiu primar și procesat , perfect adaptat economiei circulare în care sunt adăugate / recirculate deșeuri de aluminium. Iar în curând sperăm că vom adăuga și energie electrică prin investițiile în curs de la Ișalnița și nu numai.
  2. Experiență și profesionalism care îi permite să se adreseze unor piețe cu cerințe foarte ridicate cum sunt piețele din auto, aero, aparare etc.
  3. Inovație și tehnologie avansată, fiind dedicați inovării pentru a ne menține competitivitatea.
  4. Sustenabilitate – ALRO are o misiune clara de protecția mediului, susținând eforturile companiilor românești și europene prin furnizarea unui metal declarat oficial strategic de UE, prin integrarea de practici sustenabile în toate aspectele operaționale
  5. Expansiune pe noi piețe, cu perspective de optimiste.

Ce nu are ALRO:

– un tratament egal cu al competitorilor din vestul Europei – în țări ca Franța și Germania industria aluminiului poate avea acces la energie electrică la 40-60 EUR /MWh, însă în România există condiții similare.

– un preț la gaze naturale și combustibil care sa  reflecte avantajul natural că România are gaze naturale și are petrol.

– un sistem de taxare corect – suprataxările excesive fac prohibitivă dezvoltarea. Impozitările multiple, ca cele pe energie, de exemplu, duc la anihilarea oricărui avantaj competițional care să ne permită să aducem plusvaloare economiei.

– consumul de energie în bandă și asigurarea stabilității sistemului energetic național nu este nicicum luat în calcul de cei care fac reglementările în sectorul energetic. Un consumator cu acest profil, care să fie sprijinit să funcționeze la capacitate, ar ajuta imens sistemul energetic să absoarbă fluctuațiile regenerabilelor și ale consumatorilor casnici, însă, necesitatea echilibrării și stimularea consumului în condițiile actuale, nu par a fi cuantificate. Pur și simplu vocea specialiștilor români nu pare să mai conteze în fața unor sloganuri și a unor idei falimentare care se vor puse în aplicare, aparent, cu orice preț.

Pentru ce industrii livrați și care sunt ţările în care ajung produsele fabricate la Slatina?

ALRO livrează produse pentru o varietate largă de industrii, printre care industria aeronavală, auto, construcții, energie și bunuri de larg consum. Grație standardelor înalte de calitate și durabilitate, produsele noastre sunt utilizate în aplicații critice din industriile amintite. Iar exporturile noastre se îndreaptă către țări din întreaga lume, cu accent pe Uniunea Europeană, unde Germania, Italia, Franța reprezintă piețe importante. De asemenea, livrăm către America de Nord și Asia, consolidând poziția noastră de jucător global.

Care este stadiul proiectului centralei de la Işalniţa şi ce va înseamna pentru Companie, din punct de vedere al consumului de energie?

Proiectul centralei de la Ișalnița este într-un stadiu avansat de planificare și dezvoltare. Așa cum a fost anunțat public, nouă centrală pe gaz, va avea o capacitate de 850 MW, iar în acest moment contractul de proiectare și execuție se află în faza de licitație publică, iar conform estimărilor autorităților competente, aceasta urmează să fie pusă în funcțiune până la sfârșitul anului 2027. Acesta este un element cheie pentru strategia noastră energetică, oferindu-ne o mai mare independență și stabilitate în ceea ce privește aprovizionarea cu electricitate. Având în vedere că producția de aluminiu este, în mod natural, un proces mare consumator de energie, centrala va asigura reducerea costurilor operaționale pe termen lung și va diminua dependența de fluctuațiile pieței de energie. În plus, se integrează în strategia noastră de tranziție către surse mai curate și mai eficiente din punct de vedere energetic. De asemenea,  centrala poate fi folosită ca să asigure servicii de sistem care să adapteze fluctuațiile producției de energie din sectorul de regenerabile și diferențele de consum între noapte și zi.

Cu câte hale de electroliză funcţionaţi în momentul de faţă şi când şi în ce condiţii ar putea fi redeschise cele închise? Alum Tulcea ar mai putea fi deschisă?

În prezent, funcționăm cu un două hale de electroliză din cinci, din cauza condițiilor de piață, în special a costurilor ridicate cu energia. Redeschiderea halelor închise depinde direct de îmbunătățirea contextului energetic și de stabilirea unor prețuri sustenabile pe termen lung. În ceea ce privește Alum Tulcea, redeschiderea sa este un obiectiv posibil, dar condiționat de factori externi, precum posibilitățile de aprovizionare cu energie electrică și gaze naturale la prețuri competitive.

Ca arc peste timp, cum s-a schimbat fabrica din punctul de vedere al inovării în tehnologie, în ultimele decenii?

În ultimele decenii, ALRO a parcurs un proces de modernizare și digitalizare continuă. În primul rând au fost realizate toate investițiile necesare pentru protecția mediului si tratamentul în proporție de 99% al emisiilor. Investițiile în tehnologii de ultimă generație ne-au permis să creștem eficiența operațională, să reducem consumul de energie și să diminuăm emisiile de CO2 sub limitele impuse de Uniunea Europeană. Am implementat soluții de automatizare și digitalizare în procesele de producție, monitorizare și control al calității, iar extinderea capacității de reciclare a aluminiului ne-a permis să ne extindem posibilitatea de a folosi resurse regenerabile. ALRO s-a transformat dintr-un producător de lingouri, într-un producător de aluminiu cu valoare adăugată mare și foarte mare, destinat industriilor sofisticate, precum cea aero, navală, de apărare și auto. Această schimbare majoră a fost posibilă datorită unor investiții de aproximativ 900 de milioane de dolari, derulate pe parcursul ultimilor 20 de ani. De asemenea s-a investit masiv în reciclarea deșeurilor și în integrarea acestora în produse finite fără a afecta calitatea produselor noastre, în eficiență energetică, în cercetare și dezvoltare de noi produse. Astfel, am reușit să devenim nu doar mai competitivi, ci și să reducem amprenta ecologică.

Vezi si alte articole...