Comisia irlandeză a Protecţiei Datelor (DPC) precizează într-un comunicat că Meta şi-a încălcat ”obligaţiile în domeniul transparenţei” şi se baza pe o bază juridică eronată ”în prelucrarea datelor cu caracter personal în scopuri de publicitate” ţintită.
Aceste sancţiuni intervin după adoptarea, la începutul lui decembrie, a trei Decizii – cu caracter constrângător – de către Comitetul European al Protecţiei datelor (CEPD), autoritatea de reglementare europeană a sectorului.
Una dintre aceste decizii – cu privire la WhatsApp – a fost notificată mai târziu DPC şi urmează să facă obiectul unei decizii săptămâna viitoare.
Asociaţia de apărarea vieţii private Nyob – care se află la originea celor trei plângeri depuse împotriva grupului – acuză Meta de reinterpretarea consimţământului ”ca un simplu contract de drept civil” – care nu permite refuzarea publicităţii ţintite.
În octombrie 2021, autoritatea irlandeză a propus, la origine, un proiect de decizie care să valideze baza juridică folosită de către Facebook şi sugera o amendă în valoare de 26-36 de milioane de euro din cauza lipsei de transparenţă.
CNIL din Franţa şi alte autorităţi de reglementare şi-au exprimat dezacordul faţă de acest proiect de sancţionare – considerat prea slab.
Ele au cerut CEPD să judece diferendul, iar acesta din urmă le-a dat cştig de cauză în privinţa bazei juridice.
Asociaţia Nyob a salutat miercuri o decizie care, apreciază ea, va obliga Meta să implementeze ”o opţiune de consimţământ da/nu” în vederea folosirii datelor personale ale utilizatorilor, în lipsa căreia întreprinderea ”nu le poate folosi datele în vederea publicităţii personalizate”.
Meta se declară, într-un comunicat trimis AFP, ”dezamăgită” de aceste decizii şi a anunţat că intenţionează să facă apel ”atât pe fond, cât şi împotriva amenzilor”.
”Dezbaterea cu privire la bazele juridice” ale procesării datelor personale ”durează de o anumită vreme, iar întreprinderile se confruntă cu o lipsă de certitudine în reglementare în această problemă”, consideră întreprinderea.
”Aceste decizii nu împiedică publicitatea ţintită sau personalizată”, iar ”agenţii de publicitate pot continua să ne folosească platformele pentru a ajunge la potenţiali clienţi, pentru a-şi dezvolta activitatea şi a crea pieţe noi”, afirmă Meta.
”Jandarmul” irlandez l-a condamnat deja pe gigantul californian, în septembrie, la o amendă în valoare de 405 milioane de euro, cu privire la nereguli în procesarea datelor minorilor, iar în noiembrie la o amendă în valoare de 265 de milioane de dolari din cauză că nu a protejat în mod suficient datele utilizatorilor săi.