joi, mai 30, 2024

Mihail Neamțu își amintește de „controversa pascală” de-acum un an lansată de „intelectualii publici”: Dacă dorești să aparții cercurilor agreate de platforme precum Digi24 sau G4Media, atunci e bine să ceri reforma pascaliei

MedicalMihail Neamțu își amintește de „controversa pascală” de-acum un an lansată de „intelectualii publici”: Dacă dorești să aparții cercurilor agreate de platforme precum Digi24 sau G4Media, atunci e bine...

Mihail Neamțu, candidat AUR la europarlamentare, și-a reamintit, într-un editorial publicat pe siteul personal, despre faptul că anul trecut, de Paști, o mână de „intelectuali publici” a cerut schimbarea datei Paștilor, printr-o petiție.

„Sfintele Paști, adică sărbătoarea capabilă să ducă laolaltă credincioșii ortodocși, dar și creștinii din mediul evanghelic, a ajuns dintr-un simbol al unității o pricină de poticneală. De ce? Pentru că niște intelectuali publici, după ce-au căutat să creeze fundații și să reformeze partide politice (fără succes), s-au gândit c-ar fi timpul să reformeze Biserica. Cum? Prin petiții online și somații ultimative. Doar câteva zile înaintea Învierii Domnului, ne-am trezit cu o veritabilă campanie de presă pentru înlocuirea datei pascale. În locul unui răgaz dedicat postului și pocăinței, ne-am văzut sufocați de avalanșa unor mesaje imperative. Ce ni s-a cerut, de fapt? Să abandonăm predania și să rupem comuniunea cu Bisericile autocefale surori. De ce atâta urgență? Cui prodest? Vai nouă, celor care credeam că respectul începe acolo unde oferi Celuilalt libertatea de a crede altfel decât tine. Disputa despre calendarul pascal a fost imediat amplificată de câteva platforme media cunoscute pentru disprețul la adresa creștinismului ortodox, privit ca factor de înapoiere civilizațională”, a scris Neamțu în articolul „Lumina pascală și geniul Ortodoxiei: miracol, simbol, redută. Un an de la controversa pascală”.

Teologul îi critică pe autorii petiției – Adrian Papahagi și Teodor Baconschi – pentru modul în care au ales să „dialogheze”:

„Discuția aparent neutră despre astronomie și calendar a fost imediat subsumată retoricii geopolitice care opune Occidentul catolic-protestant (bun) și Orientul ortodox (rău). Poziționarea față de calendarul nou sau vechi al Sfintelor Paști a devenit, așadar, un litmus test nu doar pentru câteva amiciții, fraternități și prietenii rapid destrămate, ci un criteriu de acceptare socială și departajare ideologică. În limbajul nu întotdeauna delicat al protestelor din Piața Victoriei, cine nu sare, nu vrea schimbare.

Dacă dorești să aparții cercurilor agreate de platforme precum Digi24 sau G4Media, atunci e bine să ceri reforma pascaliei. În numele obiectivității științifice, logica secularizării pătrunde-n spațiul Ortodoxiei.

În numele unității religioase a creștinilor din lumea întreagă, ne trezim rupți de comuniunea cu bisericile ortodoxe autocefale și pregătiți să sărbătorim Paștele creștin înaintea Paștelui mozaic (fapt permis de calendarul gregorian, dar interzis de Sinodul de la Niceea).

În numele conservatorismului, promovăm schimbarea. Sub zodia iubirii, declanșăm ura. Criticăm Facebook drept fabrica de narcisism, dar îi promovăm produsele. Apărăm demnitatea persoanei, dar facem oricând caricatura aproapelui. Aplaudăm pluralismul democratic, însă practicăm cenzura. Ne place să jignim adversarii, însă nu acceptăm ironia lui Caragiale.

Petițiile care seamănă dihonie și zarvă n-au origini duhovnicești. Dezbaterile sunt necesare și utile, dar nu atunci când pledează amatoricește pentru înmulțirea formelor fără fond”.

Reamintim că în postul Mare de anul trecut, Adrian Papahagi și Teodor Baconschi au lansat o petiție către Patriarhie, pentru schimbarea datei Paștilor, astfel încât să corespundă cu cea a cultelor occidentale.

Petiția, care nu a strâns decât câteva mii de aderenți, a fost respinsă scurt de Sfântul Sinod. Unul dintre cei mai apropiați consilieri ai Patriarhului Daniel, pr. Viorel Ioniță, a scris un răspuns în care a demolat petiția „intelectualilor publici”.

Vezi si alte articole...