Șantierul pentru modernizarea Liniei 5 de tramvai, unul dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură din București, se confruntă cu noi întârzieri majore. Constructorul a prelungit oficial termenul de finalizare până în iunie 2026, invocând datoriile uriașe ale Primăriei Capitalei și întârzierile mari în furnizarea proiectelor tehnice.
Datorii și proiectare deficitară: Principalele cauze ale blocajului
Deși șantierul a fost reluat pe Bulevardul Barbu Văcărescu, unde au început lucrările pregătitoare pentru noile stații, constructorul nu poate avansa la etapa construirii peroanelor. Motivul este unul birocratic: Primăria Municipiului București (PMB) nu a finalizat și trimis planurile tehnice necesare.
„Se proiectează de un an de zile, arhitectul-șef spune că de un an de zile se ocupă de asta, dar ce să vă spun mai mult”, a declarat Marin Mândrilă, directorul firmei de construcții, subliniind frustrarea cauzată de acest blocaj administrativ.
Pe lângă problemele de proiectare, situația financiară este critică. Deși primarul Capitalei a promis la începutul anului achitarea integrală a datoriilor, constructorul a primit recent doar 7 milioane de lei.
„Până acum s-au achitat 91 de milioane de lei și mai sunt de achitat 81 de milioane de lei”, a explicat Mândrilă. Acesta a adăugat că, în condiții normale, cu finanțarea asigurată și planurile disponibile, lucrările rămase ar putea fi finalizate în doar 3-4 luni.
Planuri de viitor și costuri suplimentare
În ciuda întârzierilor actuale, planurile de dezvoltare a rețelei continuă. Se dorește unirea Liniei 5 cu traseul de pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu. Acest proiect secundar, care vizează modernizarea completă a arterei din zona de birouri, este estimat la 105 milioane de euro și ar urma să dureze trei ani.
Pentru moment, însă, bucureștenii trebuie să se înarmeze cu răbdare, deoarece finalizarea unui proiect esențial pentru transportul public din nordul Capitalei rămâne incertă și dependentă de deblocarea situației la nivelul Primăriei. Noua autorizație de construire, emisă în iunie, este valabilă doar un an, până în iunie 2026.