joi, februarie 22, 2024

Parizienii au votat triplarea costului parcării SUV-urilor în oraș. Noul tarif: 18 euro pe oră

EconomieParizienii au votat triplarea costului parcării SUV-urilor în oraș. Noul tarif: 18 euro pe oră

Parizienii au votat pentru triplarea costurilor de parcare pentru vehiculele utilitare sport (SUV-uri), deoarece orașul își propune să abordeze poluarea aerului și problema climei, țintind șoferii bogați cu mașini grele, mari și poluante. Noile tarife se vor aplica însă și unor modele de vehicule electrice și hibride.

Noile tarife de parcare ar putea intra în vigoare la începutul lunii septembrie. Costul parcării pe stradă pentru un SUV sau o mașină 4×4 ar crește la 18 euro pe oră în centrul Parisului și la 12 euro pe oră în restul orașului, scrie The Guardian.

„Parizienii au făcut o alegere clară… vor urma alte orașe”, a spus primarul socialist al Parisului, Anne Hidalgo, adăugând că siguranța rutieră și poluarea aerului au fost motivele cheie ale votului.

Procentaj mare dar nereprezentativ

În cadrul unui referendum de duminică, 54,6% dintre ei au votat în favoarea taxelor speciale de parcare pentru SUV-uri, potrivit rezultatelor provizorii.

Cu toate acestea, prezența la vot – de aproximativ 5,7% dintre alegătorii înregistrați din Paris – a fost mai mică decât speraseră militanții ecologiști.

Hidalgo a descris anterior mișcarea de a reduce prezența SUV-urilor în oraș prin creșterea prețurilor la parcare drept „o formă de justiție socială”.

Ținta: șoferii bogați nepăsători la încălzitrea globală

Ea a spus că scopul este de a-i viza în mod deliberat pe șoferii de mașini scumpe, grele și poluante care nu și-au schimbat comportamentul pentru a aborda criza climatică.

Noile prețuri se vor aplica vehiculelor cu o greutate mai mare de 1,6 tone cu motor cu combustie sau vehicule hibride, dar și SUV-urilor electruice mai grele de două tone.

Totuși, tarfiele nu se vor aplica rezidenților Parisului.

Emmanuel Grégoire, viceprimarul Parisului, a postat pe X la începutul votului: „Mai grele, mai periculoase, mai poluante… SUV-urile sunt un dezastru ecologic”.

Sub Hidalgo, Parisul a crescut de ani de zile presiunea asupra șoferilor prin creșterea costurilor de parcare și interzicerea treptată a vehiculelor diesel, extinzând în același timp rețeaua de piste pentru biciclete.

Orașul a redus numărul de locuri de parcare pe stradă pentru a-i face pe șoferi să folosească parcările subterane. A existat o creștere cu 71% a utilizării bicicletelor între sfârșitul blocajelor Covid și 2023, a spus primăria.

Viceprimarul Parisului responsabil cu transportul, David Belliard, de la Partidul Verzilor, a declarat că aproximativ 10% din vehiculele din Paris vor fi afectate de taxele de parcare mai mari, care ar putea aduce orașului până la 35 de milioane de euro în fiecare an.

Parisul a interzis și scuterele electrice

Anul trecut, Parisul a organizat un vot similar cu privire la interzicerea scuterelor electrice închiriate și, ulterior, a devenit prima capitală europeană care a făcut acest lucru. Prezența la vot la acel vot – 103.000 de persoane, aproximativ 7% dintre alegătorii înscriși – a fost mai mare decât la votul pentru SUV-uri.

Grupul de lobby al șoferilor 40 Millions d’Automobilistes a susținut că șoferii ar trebui să fie liberi să aleagă orice vehicul doresc, avertizând că mișcarea de creștere a tarifelor de parcare este nejustificată.

Christophe Béchu, ministrul francez al mediului, Christophe Béchu, a declarat pentru că suprataxa pentru SUV-uri este „un fel de ecologicism punitiv”, chiar dacă șoferii ar trebui să „opteze pentru vehicule mai ușoare”.

Vezi si alte articole...