Tesla, compania miliardarului Elon Musk, a vândut mai multe maşini în Norvegia decât oricare altă marcă, pentru al doilea an consecutiv, câştigând o cotă de 12,2% din piaţa totală, înaintea Volkswagen, care deţine o cotă de 11,6%, potrivit datelor referitoare la înmatriculări.
În timp ce China este de departe cea mai mare piaţă auto din lume, Norvegia, cu cei 5,5 milioane de locuitori ai săi, a atins cea mai mare proporţie de vehicule electrice din lume cu ajutorul subvenţiilor generoase, făcând-o un teren de probă pentru producătorii de automobile care lansează modele.
Ponderea vehiculelor electrice cu baterie (BEV) vândute a crescut la 79,3% din toate maşinile noi în 2022, de la 65% în 2021, în creştere faţă de 2,9% în urmă cu un deceniu, a declarat Federaţia Norvegiană a Drumurilor (OFV).
Tesla Model Y a fost cel mai popular model al anului, înaintea modelului electric ID.4 al Volkswagen, aflat pe locul doi, şi Skoda Enyaq. pe locul al treilea.
Căutând să pună capăt vânzărilor de maşini pe benzină şi diesel, Norvegia, producătoare de petrol, a scutit până acum vehiculele electrice cu baterii de taxele impuse vehiculelor care folosesc motoare cu ardere internă.
Dar, în timp ce scutirile fiscale ajută la reducerea emisiilor, ele au costat statul 39,4 miliarde de coroane (4,0 miliarde de dolari) sub formă de venituri pierdute în 2022, a spus Ministerul de Finanţe, iar coaliţia de guvernare de centru-stânga încearcă să reducă beneficiile pentru vehiculele de ultimă generaţie.
Cei care au cumpărat anul trecut un Porsche Turbo S electric ar fi plătit cel puţin 1,7 milioane de coroane norvegiene, dar dacă ar fi fost impozitat ca echivalentul său alimentat cu benzină, preţul ar fi fost peste 2,1 milioane.
O nouă taxă auto bazată pe greutate ar putea avea un impact negativ şi asupra vânzărilor de vehicule electrice, deoarece sistemele de motoare electrice sunt mai grele decât echivalentele lor pe combustibili fosili, a declarat Federaţia Norvegiană de Automobile (NAF), un grup care reprezintă proprietarii de maşini.
”Suntem îngrijoraţi că vânzările vor scădea deoarece guvernul a propus o nouă taxă bazată pe greutate”, a declarat purtătorul de cuvânt al NAF, Thor Egil Braadland.
De asemenea, guvernul nu a reuşit să abordeze suficient una dintre principalele probleme practice pentru proprietarii de maşini electrice, care implică staţiile de încărcare şi modul de plată pentru utilizarea lor, a spus el.
Guvernul şi-a apărat politica pentru vehiculele electrice.
”Maşina electrică a devenit noua maşină normală pentru norvegieni şi asta înseamnă că trebuie să ne uităm la modul în care folosim fondurile societăţii”, a declarat Johan Vasara, secretar de stat la Ministerul Norvegian al Transporturilor.
”Suntem foarte încrezători că maşina electrică este aici pentru a rămâne”, a spus Vasara, adăugând că guvernul trebuie să îşi concentreze măsurile pe alte segmente de transport, inclusiv pe vehiculele grele de marfă.