Piața Unirii din București este în pericol iminent de prăbușire întrucât planșeul care acoperă râul Dâmbovița nu a mai fost reparat din 1934 de când a fost instalat, astfel că un cutremur ar putea oricând să distrugă cea mai mare piață din Capitală, precum și tunelurile de metrou din subteran. Betonul planșeului se va află în stare avansată de degradare, atât de timp cât și de infiltrațiile de apă, lucrările de modernizare fiind extrem de necesare, conform experților.
La circa 90 de ani distanță de la inaugurarea sa, structura care susține Piața Unirii se află în pericol iminent de prăbușire, spun specialiștii. Potrivit Digi24, în pericol este atât structura de beton de la suprafață, cât și stațiile de metrou, Pasajul Unirii dar și tunelurile de metrou.
Ultima expertiză la placa de beton care acoperă Râul Dâmbovița a fost făcută anul trecut în vară de către cei de la Universitatea Tehnică de Construcții. În urma verificărilor specialiștii au constatat că nu doar la exterior există probleme grave. În planșeu există grinzi rupte sau dislocate, zone de beton afectate de mucegai și rugină ca urmare a umezelii și a infiltrării apei.
„Mai devreme sau mai târziu acolo se poate produce o catastrofă. În momentele în care sunt ploi excesive se acumulează o mare cantitate de apă pe traseul reabilitat al Dâmboviței și evident această casetă intră sub presiune. Stațiile de metrou, Pasajul Unirii, tunelul metroului, toate aceste echipamente urbane, construcții subterane vor putea fi afectate în mod dramatic în momentul în care un element structural important va ceda”, a precizat fostul arhitect-șef al Bucureștiului Ștefan Dumitrașcu pentru Digi24.
Deocamdată autoritățile au două opțiuni de gestionare a aceste lucrări: fie consolidează structura de rezistență fie o demolează cu totul și reconstruiesc acest element de la zero.
În prezent, atât Pasajul Unirii cât și planșeul de la Piața Unirii se află sub administrarea Primăriei Sectorului 4, fiind preluate de la Primăria Capitalei în aprilie 2022.
Potrivit reprezentanților Sectorului 4, expertizele privind consolidarea s-au încheiat, la fel și studiul de fezabilitate. Pasul următor ar fi licitația publică în vederea începerii lucrărilor în a doua jumătate a anului viitor. Deocamdată însă există doar de estimări, o dată oficială pentru începerea lucrărilor nu se știe exact. Potrivit experților lucrările ar putea începe în cel mai fericit caz în 2024 și ar dura circa un an.