Inițiatorul proiectului este consilierul local Gabriel Rău, de la USR. Acesta propune amendarea cu până la 5.000 de lei a șoferilor care poluează fonic noaptea, potrivit Știrile PROTV.
Mai exact, circulația vehiculelor care produc peste 95 de decibeli ar putea fi interzisă între 22:00 și 08:00. Cei care produc între 95 și 100 de decibeli ar putea fi amendați cu 1.500 – 2500 de lei. Cei ale căror vehicule produc peste 100 de decibeli riscă amenzi de 4.000 – 5.000 de lei.
Inițiatorul proiectului se bazează pe faptul că aproape 2 milioane de persoane din Capitală se plâng de poluarea fonică. Autoritățile au întocmai și așa-zise hărți de zgomot, care arată care ar fi cele mai afectate zone din București.
„Proiectul se referă și la mașini și la motociclete, practic orice autovehicul care produce peste 95 de decibeli noaptea. 95 de decibeli înseamnă cât s-ar sparge asfaltul peste noapte. Vorbim de acele persoane care pentru plăcerea lor trezesc sute, poate chiar mii de oameni doar parcurgând un segment de drum noaptea.”, a spus Gabriel Rău, consilier general USR, inițiatorul proiectului.
În mod normal, o mașină produce 70-90 de decibeli. La viteze mai mari, sunetul poate depăși 100 de decibeli.
Primul pas către limitarea liberei circulații
Proiectul prevede ca măsurarea zgomotului produs de vehicule să se facă de către Poliția Rutieră și RAR.
În prijinul proiectului a venit și acusticianul Bogdan Lazarovici.
„Exemplul pe care aș putea să vi-l dau e Austria. În Tirol nu ai voie să circuli cu autovehicule care depășesc 80 de decibeli. Toți șoferii, mai ales șoferii de camion, încearcă să evite zona respectivă.”, a spus el.
Măsura amintește de măsurile din timmpul pandemiei. Atunci, libertatea de mișcare a fost puternic restricționată din motive sanitare. De asemenea, măsura poate fi privită și ca un precursor al proiectului orașelor de 15 minute privind „mobilitatea urbană durabilă” și al Strategiei „România neutră – 2050”, care prevede ca un cetățean să circule cu mașina personală maximum 6.500 de km/an.
Proiectul avantajează totodată și mașinile electrice, care sunt mult mai silențioase decât mașinile clasice, pe benzină și motorină.