Măsura marchează o inversare faţă de strategia producătorului auto din ultimii doi ani, când comenzile de vehicule noi au depăşit oferta.
CEO-ul Elon Musk a avertizat anterior că perspectiva recesiunii şi a ratelor dobânzilor mai mari înseamnă că Tesla ar putea reduce preţurile pentru a susţine creşterea în detrimentul profitului.
Musk a recunoscut anul trecut că preţurile au devenit ”îngrozitor de ridicate” şi ar putea afecta cererea.
Acţiunile Tesla au scăzut vineri cu 2,6%, după cel mai prost an al acţiunilor de la înfiinţare, din cauza problemelor de livrare şi a concurenţei în creştere.
Tesla a redust preţurile în Statele Unite, Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, în urma unei serii de reduceri săptămâna trecută în Asia, ceea ce analiştii au văzut ca o şansă clară pentru ambii rivali mai mici, care au pierdut numerar, şi pentru producătorii de automobile tradiţionali, care au intensificat în mod agresiv electrivicarea producţiei de vehicule.
”Concurenţa vine şi ei răspund cu reduceri de preţ”, a spus Thomas Hayes, preşedinte şi membru director al Great Hill Capital.
Reducerile pot face ca maşinile electrice să fie accesibile persoanelor care anterior au fost scoase de pe piaţă.
Cumpărătorii din SUA şi Franţa ar putea profita atât de reducerile, cât şi de creditele fiscale federale disponibile pentru anumite achiziţii de vehicule electrice.
Reducerile de preţ în SUA pentru cele mai vândute produse Tesla, sedanul Model 3 şi SUV-ul crossover Model Y, sunt între 6% şi 20%, au arătat calculele Reuters, modelul Y de bază costând acum 52.990 de dolari, în scădere de la 65.990 de dolari.
Aceste reduceri sunt înaintea unui credit fiscal federal de 7.500 de dolari care a intrat în vigoare pentru multe vehicule electrice la 1 ianuarie, care ar putea aduce reduceri de peste 30%.
De asemenea, Tesla a redus preţurile pentru SUV-ul său crossover de lux Model X şi sedanul Model S în Statele Unite.
Un purtător de cuvânt al Tesla Germania a declarat că o inflaţie mai mică a costurilor a fost, de asemenea, un factor de reducere a preţurilor pe piaţa sa europeană de top, fără a preciza care costuri au scăzut.
În Germania, Tesla a redus preţurile cu aproximativ 1% până la aproape 17% pentru Model 3 şi Model Y.
Cel mai bine vândut Model Y va costa acum 44.890 de euro (48.499 dolari), în scădere cu 9.100 de euro.
De asemenea, compania a redus preţurile în Austria, Elveţia şi Franţa.
În Franţa, clienţii care cumpără Model 3 cu 44.990 de euro vor primi acum o reducere suplimentară printr-o subvenţie guvernamentală de 5.000 de euro pentru o schemă de vehicule electrice cu un prag de 47.000 de euro.
Mişcarea extinde vehiculele din gama Tesla eligibile pentru creditul fiscal al administraţiei Biden.
Înainte de reducerea preţului, versiunea cu cinci locuri a Modeli Y nu era eligibilă.
După reducerea preţului, versiunea cu autonomie mai mare a Model Y se va califica.
Deutsche Bank a estimat că un Model Y, după creditele fiscale, ar putea fi cu 18.000 de dolari mai ieftin decât rivalul Ford, Mustang Mach E.
Marjele de profit brute ale vehiculelor Tesla, care sunt printre cele mai mari din industrie, ar scădea cu 3 puncte procentuale în 2023 faţă de 2022, a estimat ea, dar ”miscarea ofensivă îndrăzneaţă” a lui Tesla a asigurat creşterea şi a pus concurenţii în mare dificultate, a spus brokerul.
În timp ce acţiunile Tesla au scăzut, acţiunile rivalilor au fost afectate şi mai tare. Acţiunile producătorilor de automobile din SUA General Motors şi Ford Motor au scăzut cu 4,5% şi, respectiv, 6%, aflându-se printre cei mai mari perdanţi în cadrul indicelui S&P 500, în timp ce în Europa, acţiunile Stellantis au coborât cu 3,7%, iar Volkswagen cu 3,6%.
Analistul Wedbush, Dan Ives, a spus că această măsură ar putea creşte livrările globale ale Tesla cu 12% până la 15% în acest an şi arată că Musk răspunde la concurenţa în creştere.