Comisia Europeană va aplica, începând din luna iulie, taxe suplimentare de până la 38,1% pentru importul de mașini electrice chinezești. În replică, Beijingul a anunțat miercuri că va lua măsuri pentru a-și proteja interesele.
La mai puțin de o lună după ce Washingtonul a anunțat că intenționează să crească de patru ori taxele pentru vehiculele electrice chinezești, până la 100%, Bruxelles-ul a declarat că va lua măsuri împotriva subvențiilor acordate de China propriilor săi producători de mașini electrice.
Și Turcia a anunțat recent că va introduce taxe de import de 40% pentru toate mașinile produse și importate din China.
Între timp, producătorii de automobile europeni sunt asaltați de un aflux de vehicule electrice chinezești care ajung în Europa la prețuri în medie cu 20% mai mici.
Comisia Europeană estimează că în 2025 cota de piață a Chinei ar putea crește la 15%, față de un nivel de 1% în 2019.
Decizia UE a marcat o schimbare majoră în politicile comerciale ale blocului comunitar, iar factorii politici europeni vor acum să evite repetarea situației de acum zece ani, când UE a luat doar măsuri limitate pentru a reduce importurile de panouri fotovoltaice din China și mulți producători europeni s-au prăbușit sub presiunea echipamentelor ieftine aduse din Asia.
În plus, UE a lansat o investigație privind subvențiile acordate de China mașinilor electrice în octombrie anul trecut.
Chinezii nu sunt prea îngrijorați
Dar este de așteptat ca și producătorii auto europeni care produc mașini electrice în China dar le vând în Europa să plătească aceste taxe mai mari.
Dar producătorii și furnizorii chinezi de vehicule electrice încep, de asemenea, să investească în fabrici auro în Europa pentru a evita plata acestor tarife majorate.
La rândul ei, CPCA, asociația chineză pentru autoturisme, nu este prea îngrijorată.
„Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în limitele așteptărilor noastre, cu o medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorității firmelor chineze. Cei care exportă vehicule electrice fabricate în China care includ Tesla, Geely și BYD au încă un potențial imens de dezvoltare în Europa în viitor”, a spus secretarul general al asociației, Cui Dongshu.
UE a importat aproximativ 440.000 de vehicule electrice din China în intervalul aprilie 2023 – aprilie 2024, în valoare de 9 miliarde de euro.
Institutul Kiel pentru Economie Mondială a prognozat că un tarif suplimentar de 20% ar reduce importurile de vehicule electrice din China cu 25%.