Uniunea Europeană a confirmat intenția de a supraimpozita pentru o perioadă de cinci ani mașinile electrice fabricate în China, deși vrea să rămână „deschisă” pentru negocieri.
Decizia forului de la Bruxelles a provocat o reacție imediată a Chinei, care se opune „cu fermitate” acestei inițiative și le cere europenilor să găsească „soluții adecvate pentru a evita o escaladare a fricțiunilor comerciale” cu Beijingul.
UE va adăuga o suprataxă de până la 36% asupra importurilor de vehicule electrice chinezești, pe lângă taxa de 10% deja în vigoare.
Brand-ul american Tesla, care are fabrici în China, a obținut o taxă „individuală” de doar 9%, din cauza nivelului mai mic al subvențiilor primite de firma miliardarului american Elon Musk.
În China, cea mai mare parte a ajutorului acordat de stat producției locale este furnizarea de baterii la un preț mult inferior celui al pieței, explică oficialii Uniunii Europene.
Taxele vamale se vor aplica de acum și până în octombrie 2029, sub rezerva aprobării celor 27 de state, care au păreri diferite pe această temă.
China amenință cu represalii
Opiniile sunt divergente în UE. Franța și Spania se pronunță pentru măsuri proporționale, iar Suedia, Ungaria și mai ales Germania, care este puternic implicată în China, vor evitarea sancțiunilor, de teama unor represalii din partea asiaticilor.
Mărcile Audi, BMW, Mercedes și Volkswagen au aproape 40% din vânzările lor mondiale în China, și de aceea clamează că „efectele negative ale acestei decizii depășesc orice beneficii posibile”.
Totodată, Camera de Comerț chineză din UE a avertizat cu privire la consecințele „negative” pentru relațiile economice și acuză forul de la Buxelles de „protecționism” mascat.
Amintim, la jumătatea lunii iunie, China deja comunicase o anchetă antidumping privind importurile europene de carne de porc, după o măsură asemănătoare privind coniacul din UE. Presei chineză a mai avertizat și că vinul, lactatele și automobilele cu motoare mari sunt și ele „în vizor”.
Principalul motiv al inițiativei UE ar fi să protejeze industria auto care are 14,6 milioane de angajați în statele membre, dar să și evite un conflict „distrugător” cu cel de-al 2-lea partener economic, după SUA. Mai trebuie spus că la jumătatea lunii mai, americanii au anunțat și ei tarife vamale de 100%, față de 25% până acum, pentru automobilele electrice din China.
Lideră mondială a motoarelor cu combustie internă, industria auto din Europa se teme că fabricile sale vor dispărea, dacă nu va opri valul de mașini electrice chinezești.
Prevestind succesul modelelor electrice, chinezii au început demult să investească în baterii performante, în timp ce europenii au ezitat.