sâmbătă, mai 18, 2024

Asociația Metrou Ușor a analizat proiectul publicat de Primăria Capitalei pentru modernizarea liniei 5

Din OrasAsociația Metrou Ușor a analizat proiectul publicat de Primăria Capitalei pentru modernizarea liniei 5

Reprezentanții Asociației Metrou Ușor au identificat mai multe deficiențe în proiectul de modernizare a liniei 5 publicat de Primăria Capitalei. Aceștia au explicat că consultarea publică lansată de primarul general al Capitalei pentru caietul de sarcini nu are ca scop implicarea bucureștenilor, ci este destinată „companiilor interesate”.

Pe data de 20 februarie, primarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat lansarea în consultare publică a caietului de sarcini pentru proiectul de modernizare a tronsoanelor de pe Strada Barbu Văcărescu și Strada Alexandru Șerbănescu, între Șoseaua Ștefan cel Mare și Pod Băneasa, de pe linia 5 a metroului. În acest context, Asociația Metrou Ușor a atras atenția bucureștenilor să nu se lase induși în eroare de termenul „public” folosit în această consultare, deoarece aceasta ar servi mai degrabă intereselor „companiilor interesate”, conform reprezentanților asociației.

Nu vă lăsați însă induși în eroare de termenul „public” al consultării, întrucât invitate să transmită observații și recomandări sunt, de fapt, „companiile interesate”, nu cetățenii.

Asociația Metrou Ușor a identificat următoarele deficiențe în proiectul publicat de Primăria Capitalei:

  1. Nu s-a luat în considerare introducerea culoarelor unice pentru tramvaie și autobuze. Stâlpii de susținere pentru rețeaua de contact a tramvaiului și pentru iluminatul public rămân amplasați pe mijlocul drumului (axul median), între cele două sensuri ale liniilor de tramvai. Asociația Metrou Ușor a explicat săptămâna trecută că această decizie ar putea avea consecințe negative pentru siguranța rutieră și ar putea duce la creșterea blocajelor în trafic.

Acest lucru reduce gabaritul de circulație al autobuzelor. Deși eficiența conceptului a fost deja dovedită în București, în ultimii ani, autobuzele 182, 282, 243 sau 330 sunt condamnate să rămână blocate în traficul general la orele de vârf și după modernizarea liniei 5. În prezent, autobuzele parcurg dinstanța dintre două stații și în mai bine de 10 minute, în funcție de sensul de circulație și perioda din zi care dictează fluxul de circulație. În afara orelor de vârf, aceleași interstații se parcurg și în sub 2 minute.

Proiectul publicat de Primăria Capitalei nu ia în considerare conectarea cu linia de pe strada Pompeiu. Între Șoseaua Fabrica de Glucoză și Șoseaua Pipera, configurația actuală a străzii va fi păstrată, fără a se lua în calcul conectarea cu linia existentă de pe strada Pompeiu.

„Deși, tronsonul de legătură este unul scurt, privind în perspectivă la dezvoltările rețelei de tramvai propuse pe inelul median și spre Complexul Comercial Băneasa, relizarea acestei joncțiuni căpătă o importanță aparte. Devin posibile noi conexiuni ale rețelei cu zona comercială Băneasa și autobuzul 783 spre Aeroportul Otopeni” ,a explicat Asociația Metrou Ușor.

Existența unor planuri de conectare a liniilor de tramvai dintre Bulevardul Dimitrie Pompeiu și Strada Barbu Văcărescu datează din anul 2011, iar în data de 6 februarie 2023, Viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, a declarat în cadrul emisiunii „Cu Gândul la București” că Primăria intenționează să realizeze această legătură.

„În contrast cu aceste declarații și opțiuni pentru dezvoltare, forma propusă acum pentru lucrările la liniile de tramvai face puțin credibilă posibilitatea modificărilor ulterioare”, a transmis Asociația Metrou Ușor.

Asociația Metrou Ușor consideră că modernizarea liniei 5 în forma propusă de Primăria Capitalei nu va oferi o rută de transport fiabilă către nordul orașului, care să constituie o alternativă viabilă la transportul individual. Astfel, modernizarea liniei în forma actuală înseamnă, în opinia asociației, următoarele:

Ratarea unei șanse istorice de dezvoltare durabilă a transportului public, prin blocarea ofertei de transport la nivelul anilor ’80.

În plus, dacă se menține această configurație actuală, modernizarea liniei ar fi considerată doar o simplă reparație cu înlocuirea șinelor și a stâlpilor existenți.

În totală contradicție cu tendințele de dezvoltare urbană și socială ce ar trebui să guverneze, alături de considerentele tehnice, proiecte de o asemenea amploare.

Reprezentanții Asociației Metrou Ușor menționează că au trimis o Cerere de Audiență către Cabinetul Primarului General al Capitalei săptămâna trecută, pentru a putea prezenta deficiențele pe care le-au descoperit.

Vezi si alte articole...