joi, octombrie 2, 2025

Comerțul electronic din România ar putea ajunge la 3,5% din PIB în 2025

EconomieComerțul electronic din România ar putea ajunge la 3,5% din PIB în 2025

Comerțul electronic din România este estimat să atingă 3,5% din PIB în 2025, conform European E-Commerce Report 2025, ceea ce plasează țara pe locul 9 în Uniunea Europeană după ponderea e-commerce în economie (E-GDP). În Europa Centrală și de Est, România ocupă poziția a treia, după Polonia și Cehia.

„Suntem în Top 10 și avem șansa să valorificăm acest potențial prin sprijinirea digitalizării IMM-urilor și prin asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru magazinele românești”, a declarat Cristi Movilă, președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).

Impactul economic al comerțului online

Raportul subliniază că dezvoltarea comerțului online în România are un efect extins asupra economiei: stimulează serviciile de curierat și poștă, sectorul software, publicitatea digitală și chiar producția locală de bunuri.

Vezi și Google, amendată cu 2,95 miliarde de euro de Comisia Europeană pentru abuz de poziție dominantă în publicitatea online

„Comerțul online nu mai este doar conveniență pentru consumatori, ci un motor real de creștere economică și fiscală, care conectează România la Piața Unică europeană”, a afirmat Cristian Pelivan, director executiv ARMO.

Provocări și oportunități pentru 2025

Digitalizarea IMM-urilor – doar 12% dintre IMM-urile românești vând online, sub media europeană; raportul atrage atenția asupra nevoii de programe dedicate.

Condiții echitabile de piață – comerțul extracomunitar pune presiune asupra retailerilor locali; ARMO susține reforma Codului Vamal al UE și aplicarea principiului „level playing field”.

Tehnologii emergente – inteligența artificială este deja utilizată pentru generarea de conținut, suport pentru clienți și prognoza stocurilor.

Logistică verde și sustenabilitate – raportul evidențiază oportunități de dezvoltare a rețelelor de lockere, a flotelor electrice și de integrare a mecanismelor SGR în comerțul online.

Tendințe europene

La nivelul Uniunii Europene, studiul confirmă patru direcții principale: sprijinirea IMM-urilor în transformarea digitală, stabilirea unor reguli echitabile pentru toți jucătorii din piață, investițiile în logistică verde și simplificarea procedurilor administrative, prin facturare electronică și raportări integrate.

 

Vezi si alte articole...