joi, mai 23, 2024

Cum ar putea afecta inteligența artificială viitoarele alegeri 

SCIENCE+Cum ar putea afecta inteligența artificială viitoarele alegeri 

Inteligența artificială a intervenit în ultimele alegeri parlamentare din Slovacia în ultimul moment, însă a fost doar un preambul; data viitoare, nu doar în Slovacia, va fi mult mai rău.

Odată cu dezvoltarea instrumentelor de inteligență artificială așa-zis generativă, care pot crea imagini, videoclipuri sau înregistrări audio aproape la cerere, au apărut îngrijorări întemeiate cu privire la utilizarea lor improprie în situații sensibile, cum ar fi alegerile. Alegerile parlamentare anticipate au fost primele organizate de când aceste instrumente au ajuns la îndemâna unui public mai larg. Și, așa cum mulți se așteptau, abuzul s-a întâmplat. În cele din urmă, totuși nu la scară largă – cu siguranță potențialul lor nu s-a materializat, potrivit publicaţiei slovace živě.

Câți oameni ar putea fi influențați de videoclipurile înșelătoare? Este dificil de estimat. Însă cu siguranță, nu atât de mulți pe cât ar putea fi cazul dacă personaje dubioase ar folosi întregul potențial al inteligenței artificiale. Ceea ce am văzut chiar înainte de alegeri a fost doar o avanpremieră estompată a situației cu care ne-am putea întâlni anul viitor, în timpul campaniei pentru alegerile prezidențiale sau la alegerile pentru Parlamentul European. Din ce în ce mai multe instrumente care utilizează inteligența artificială generativă vor fi disponibile nu doar pentru personaje nefaste, ci și pentru publicul larg, inclusiv gratuit. Sau cele care nu au implementate suficiente limite de securitate și care astfel vor permite mult mai ușor crearea de conținut rău intenționat.

De data aceasta, dezinformatorii doar au testat posibilitățile inteligenței artificiale; au putut evalua efectul rezultat și disponibilitatea oamenilor de a crede cu ușurință chiar și falsurile mai puțin convingătoare. În doar câteva luni, pe lângă înregistrările audio, s-ar putea să întâlnim și videoclipuri false în care vor apărea politicieni în situații care de fapt nu s-au petrecut niciodată. Un astfel de conținut falsificat („deepfake”) va fi și mai credibil. La urma urmei, oamenii cred mai ușor ceea ce văd cu ochii lor, ca să spunem așa. Mai mult, odată cu creșterea disponibilității acestor instrumente (în special în variantă gratuită) pentru publicul larg, crește și riscul ca chiar alegătorii să producă, în mod proactiv, videoclipuri falsificate. Fie pentru a-și ajuta candidatul, fie cu intenția de a prejudicia contracandidatul.

Vezi si alte articole...