sâmbătă, aprilie 27, 2024

Efectul scumpirilor RCA – doar 7 din 10 mașini mai au acum asigurare

EconomieEfectul scumpirilor RCA – doar 7 din 10 mașini mai au acum asigurare

Plafonarea prețurilor RCA ar putea fi prelungită de guvern cu încă trei luni, până la 30 iunie, conform unui proiect de HG scos marți de Ministerul de Finanțe în consultare publică.

 

În nota de fundamentare a proiectului ministerul de Finanțe subliniază că în piața RCA „se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați. Există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieței atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ceea ce arată un grad scăzut de concurență.”

Același minister spune ca: „În același timp se constată menținerea unui număr ridicat de încadrări în categoria asiguraților cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc ceea ce conduce la un risc sistemic în ceea ce privește acoperirea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto din România și la neîndeplinirea obligațiilor României ce rezultă din Tratatul de aderare la Uniunea Europeană. În acest sens, este de menționat faptul că la data de 31 decembrie 2023 din numărul total de vehicule din parcul național auto, respectiv 10.333.293, erau asigurate un număr de 7.053.399 de vehicule. Este important de menționat că în perioada ianuarie – martie 2024 a fost înregistrat un număr de peste 21.000 de solicitări de alocare a asiguraților cu risc ridicat ceea ce înseamnă că fiecare asigurător RCA a preluat un număr de aproximativ 2.600 de astfel de asigurați”.

Care ar putea fi urmările neimplicării statului

De asemenea, această situație poate avea consecințe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra prețurilor după data de 31 martie 2024, precum și alte probleme în plan social și economic precum:

– Imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși restul participanților la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic.

– Creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces.

– Creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;

– Obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

Ministerul de Finanțe susține că trebuie avut în vedere și faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente.

Soluția Guvernului – prelungirea plafonării prețurilor

În ideea remedierii acestei stări de fapt, Ministerul de Finanțe propune ca soluție temporară prelungirea plafonării tarifelor RCA cu încă 3 luni:

Prin aplicarea acestei măsuri se combate creșterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc pe fondul dezechilibrelor anterior descrise și stabilizarea graduală a pieței de asigurări RCA în vederea evitării propagării efectelor negative în alte sectoare ale economiei naționale”, se arată în nota de fundamentare a inițiativei Finanțelor.

Vezi si alte articole...