La începutul acestui weekend, sâmbătă dimineață, reprezentanți ai Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva și polițiști locali au instalat la intrarea pe drumul Vadu Moldovei, ce face legătura între cartierul Greenfield din sectorul 1 și Aleea Privighetorilor, o barieră, blocând accesul rutier pe această cale de acces. De fapt, nici măcar nu a fost blocată întreaga stradă, ci doar o porțiune de 200 de metri din capătul ei, exact cea folosită îndeobște de locuitorii din zonă. Măsura pare a fi una abuzivă și este îndreptată direct împotriva celor peste 6.500 de oameni care locuiesc în cartierul Greenfield, o populație ce o depășește pe cea a multor orașe de provincie, oameni care luni dimineață, atunci când vor încerca să-și ducă copiii la școală, vor fi nevoiți să stea blocați pe Aleea Teișani pentru a putea intra în DN1, singura lor legătură rutieră cu orașul în care locuiesc.
Soluția există și este aprobată
Disputa asupra controversatului drum, ce a fost când drum public, când drum forestier, de-a lungul ultimilor 50 de ani, a fost relansată în urmă cu câțiva ani de un ONG, Eco-Civica, apropiat de actualul primar al Capitalei, asociație care pare a-și fi făcut un titlu de mândrie din a pune bețe în roate dezvoltatorilor imobiliari. În urma unor plângeri repetate la conducerea Romsilva, Eco-Civica obținuse la începutul anului 2017 blocarea drumului Vadu Moldovei, decizie care a fost întoarsă de primăria Capitalei după câteva luni pe considerentul că nu pot fi făcuți vinovați de situație locuitorii cartierului Greenfield, principalele victime ale închiderii drumului. Nici nu se putea altfel, în 1979, în decretul prin care erau trasate limitele sectoarelor Municipiului București, limite valabile și astăzi, scrie după cum urmează: ”Sectorul 1 – Situat în partea de Nord-Vest a municipiului, cuprins între sectoarele 2 și 6, are următoarea delimitare: Spre Est, limita o constituie o linie convențională care pornește de la liziera vestică a pădurii Tunari până la Strada Vadul Moldovei (inclusiv), continuă pe această stradă cuprinzând și Grădina Zoologică Băneasa, continuă spre sud până la intersecția căii ferate București-Constanța cu șoseaua Pipera”.
Nu există niciun fel de discuție despre statutul drumului Vadu Moldovei, acesta fiind limita Sectorului 1 și a Municipiului București, fiind gândit de la început ca un drum public. În fața evidențelor, la vremea respectivă Primăria Capitalei a constituit un grup de lucru împreună cu reprezentanții Romsilva și ai Primăriei Sectorului 1 pentru a identifica soluțiile legale de a trece drumul din patrimoniul Romsilva, unde ajunse în anul 2007, în cel al domeniului public al Municipiului București, pentru a putea astfel să fie asfaltat în totalitate și deschis uzului public. Iar soluția a fost identificată. Pentru a susține demersurile autorităților, Impact a donat trei loturi de teren cu un total de 6.000 mp aflați în intravilanul Sectorului 1 în scopul efectuării transferului drumului către municipalitate. Prin hotărârea 513 din 2017, Consiliul General al Municipiului București a aprobat donația cu sarcini și încheierea contractului de donație, pentru ca în 2018 și Romsilva să emită acceptul donației prin avizul 11133 din 18 mai 2018. La rândul său PMB a acceptat schimbul în 13 iunie 2018, obligându-se astfel să transfere către Romsilva terenurile primite donație de la Impact în schimbul deschiderii cu titlu de drum public al drumului Vadu Moldovei. Mai mult, în septembrie 2019 Romsilva emite avizul nr. 476 pentru scoaterea definitivă a terenului de 0,3009 hectare (drumul cu pricina) din fondul forestier pentru realizarea drumului de acces în beneficiul Municipiului București, precum și pentru introducerea în circuitul silvic a terenurilor donate, terenuri aflate la limita Pădurii Băneasa.
Nicușor Dan rămâne pasiv?
Părea că necazurile miilor de locuitori ai Greenfield s-au încheiat, însă Primăria Capitalei a ajuns în 2020 sub conducerea lui Nicușor Dan, vechi camarad al șefului Eco-Civica, Dan Trifu, cel de la care pornise inițial scandalul. Chiar având în față o hotărâre legală a Consiliului General, contractele semnate, avizele emise, PMB condusă de Nicușor Dan nu le-a pus nici până astăzi în aplicare folosind un tertip birocratic. Se pare că primarul orașului cu un buget de 8,867 miliarde de lei – Capitala României – refuză de doi ani să plătească o taxă de 80.000 de lei, în acest fel blocând legalizarea și finalizarea întregului proces explicat mai sus. Pe parcursul anului 2022 reprezentanții dezvoltatorului Impact au notificat toate instituțiile implicate în procedură încercând să-l determine pe Nicușor Dan să pună în aplicare o hotărâre deja luată, fără succes după cum o arată blocarea drumului din weekendul acesta.
Pisica moartă, între Romsilva și Primăria Sectorului 1
Abuzul făcut împotriva intereselor cetățenilor este sesizat și de primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, cel puțin în teorie un aliat al primarului Nicușor Dan. La câteva ore de la instalarea barierei, aceasta a cerut deblocarea de urgență a drumului. ”Înțeleg că astăzi Poliția Română și Romsilva au decis să închidă drumul locuitorilor în Greenfield. O măsură luată, posibil politic, înaintea începerii școlilor. Să fie foarte clar, Primăria Sectorului 1 va face tot ce este posibil pentru a susține accesul locuitorilor în complexul Greenfield. Măsura blocării acestui drum este una greșită și solicit reprezentanților Romsilva să deblocheze drumul”, scrie Clotilde Armand într-o postare pe pagina sa oficială de Facebook. Foarte interesant, o adevărată performanță a Departamentului de Comunicare al Romsilva într-o zi de sâmbătă, la câteva ore de la exprimarea poziției Primăriei Sectorului 1, Regia comunică la rândul său că ”RNP Romsilva a avizat pozitiv încă din 2019 scoaterea din fondul forestier a celor trei porțiuni a drumului respectiv și a manifestat toată deschiderea pentru demersul de preluare a acestuia de către autoritatea publică locală, pentru a fi deschis circulației publice”, adăugând că scoaterea unor suprafețe mai mici de un hectar din fondul forestier se face la solicitarea autorităților locale.
Practic, Romsilva spune că Primăria Sectorului 1 este cea care nu a făcut aceste demersuri. Afirmația nu se susține în condițiile în care deocamdată, până la finalizarea transferului, mingea este la Primăria Generală a Municipiului București și nu la Sectorul 1. În condițiile în care Nicușor Dan nu pare să fie foarte interesat de situație, iar Romsilva și Primăria Sectorului 1 își aruncă pisica moartă peste gard, ce să mai înțeleagă cei 6.500 de bucureșteni ce locuiesc în Greenfield? Singura certitudine este calvarul de luni dimineață când, dacă nimeni nu-și asumă responsabilitatea de a deschide drumul până atunci, vor sta cu orele ca sa iasă din cartier.