Șinele de tramvai din București sunt în stare precară, cu bucăți care lipsesc sau care se îndreaptă spre anvelopele sau chiar spre podeaua vehiculelor.
Există câini fără stăpân sau cu stăpâni care nu sunt amendate niciodată pentru faptul că își lasă animalele să umble în afara curților și eventual să atace oamenii. Pe lista pericolelor publice se mai află și afișele care avertizează că „atenție cade tencuiala”, o modalitate perfidă de a spune că este responsabilitatea ta dacă nu ai văzut afișul și ți-a căzut ceva în cap. Din toate aceste probleme, ne concentrăm acum asupra problemelor uriașe ale șinelor de tramvai din rețeaua de cale ferată urbană a Capitalei.
„Aproape toate șinele de tramvai din Sectorul 2 sunt pericol public!” În ultimele zile, bucureșteanul Felix Costin, administrator al grupului de Facebook „Ești din Sectorul 2” a realizat o documentare impresionantă a stării șinei de tramvai de pe mai multe trasee STB din Sectorul 2. El a publicat imaginile atât în grupul pe care îl administrează, cât și pe „Info Trafic Rutier – București și Ilfov / Accidente / Filmări / Radare:
Aproape toate șinele de tramvai din sectorul nostru sunt un pericol public! Mă refer la șinele de pe șoseaua Pantelimon, șoseaua Colentina, bulevardul Basarabia, bulevardul Barbu Văcărescu, bulevardul Dimitrie Pompei, bulevardul Chișinău, bulevardul Lacul Tei, strada Maica Domnului, strada Lizeanu și strada Reînvierii! Singura zonă cât de cât acceptabilă este pe șoseaua Petricani! În rest, numărăm zilele și orele până când vom avea un Breaking News tragic! Faceți ceva cu ele, că de peste 10 ani vatmanii raportează zilnic probleme pe aceste șine! Ce facem când se va răsturna un tramvai? Câte semnale de alarmă să mai tragem? Așteptați să se întâmple o tragedie pentru a acționa?
În București există 50 de kilometri de șină de tramvai care au nevoie urgentă de reabilitare și despre care primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a promis că vor fi reparate într-un an. Promisiunea era ca anul acela să fie cel în care acest pericol public ar trebui să dispară din oraș.
Pericol public pe șine în București. “Când va deraia un tramvai și vor fi și victime, să nu ziceți că n-ați știut!” Dezastrul de pe calea ferată urbană din Sectorul 2 Pericol public pe șine în București | Sursa foto: Felix Costin / „Ești din Sectorul 2” „Vatmanii sunt cu ochii cât cepele pentru a evita deraierea” Într-o altă serie de imagini, Felix Costin vorbește despre pericolul și mai mare care apare când se lasă întunericul.
În ultimele două zile v-am arătat starea jalnică a șinelor de tramvai din sectorul nostru! Acum, când este ora 18:00, vreau să vă arăt că lucrurile sunt mai grave după lăsarea întunericului! Vatmanii sunt cu ochii cât cepele pentru a evita răsturnarea tramvaielor! Trezirea domnilor din administrație, până nu e prea târziu! Nu vrem să asistăm la noi deraieri, accidente sau drame produse pe șinele astea! Opriți tramvaiele câteva luni, înlocuiți terasamentul, șinele și celelalte componente, apoi reluați circulația tramvaielor!
Numai într-o singură zi – luni, 23 ianuarie 2023 – în București au deraiat trei tramvaie, iar în această dimineață, alte două au sărit de pe șine.
Cele mai degradate șine de tramvai din București STB anunța, în iunie anul trecut, că a finalizat studiile de fezabilitate pentru modernizarea liniilor de tramvai pe 50 kilometri de rețea, reprezentând mai mult de o treime din totalul de cale ferată urbană din București. Multe dintre aceste tronsoane au fost realizate între anii 1975-1985 și nu au fost niciodată reabilitate, ajungând acum într-o stare tehnică improprie circulației tramvaielor.
În noiembrie 2022, Primăria Capitalei anunța că a lansat licitația pentru modernizarea a 44 km de linie de tramvai, cu o valoare estimată a contractului de aproape 1,9 miliarde lei. Cele mai degradate linii de tramvai din București sunt pe Bulevardul Th. Pallady, Bulevardul 1 Decembrie 1918, Bulevardul Basarabia, Calea Călărașilor, Bulevardul Corneliu Coposu, Bulevardul Pache Protopopescu, strada Traian, Bulevardul Expoziției.
La sfârșitul anului 2022, STB anunța că va cumpăra aproape 1.300 de tone de șină, cu o valoare de peste două milioane de euro.
Între timp, rămân temeri și avertismente ale multor bucureșteni:
Aviz celor responsabili: când o să deraieze un tramvai și o să fie victime, să nu ziceți că n-ați știut!